-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48734 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

تاريخچه تفسير موضوعي و انواع آن را بيان كنيد؟

جوانههاي تفسير موضوعي پيش از هرچيز در خود قرآن ديده ميشود، زيرا دستور قرآن در زمينة تفسير آيات متشابه به وسيلة آيات محكم، نوعي از تفسير موضوعي است.

سپس در سخنان امامان: نمونههاي فراواني آمده كه شيوة گردآوري آيههاي مربوط به يك موضوع و جمعبندي و استفاده از آنها را به ما آموخته است.

در كلمات دانشمندان اسلامي تفسير موضوعي به صورت مقطعي و بر محور موضوعات خاص بسيار ديده ميشود، ولي تفسير موضوعي را بر تمام محورها مطرح نكردهاند.

از كساني كه در اين موضوع پيشگام بوده است، علامة مجلسي در كتاب بحارالانوار است كه در هر فصل آيههاي مربوط به آن را جمع آوري كرده است.

از نمونههاي ديگر از تفسير موضوعي در گذشته، كتابهايي است كه با عنوان آيات الاحكام نوشته شده است. نخستين كتاب در اين باره، كتاب احكام القرآن تأليف محمد بن صائب كلبي است (متوفاي 146 ق) تفاسير موضوعي نسبتاً جامع و فراگير و مستقل، در قرن كنوني رايج گشته است و دانشمنداني در اين زمينه آثار ارزشمندي ارائه كردهاند; مانند: مفاهيم القرآن و منشور جاويد، تأليف آيت الله جعفر سبحاني، پيام قرآن، تأليف آيت الله مكارم شيرازي، تفسير موضوعي، تأليف آيت الله جوادي آملي، معارف قرآن، تأليف آيت الله مصباح يزدي و...

انواع تفسير موضوعي به دو بخش كلي تقسيم ميشود:

1. تفاسير موضوعي تك بعدي; تفاسيري كه يك موضوع خاص را در قرآن پيگيري كردهاند، مانند آيات الاحكام كه تنها احكام فقهي مطرح شده در قرآن را مورد بررسي قرار دادهاند، تاريخ و قصص قرآن كه داستان پيامبران و داستانهاي قرآني را جمعآوري كردهاند، اخلاق در قرآن كه آيههاي اخلاقي را گردآوري نمودهاند و...

2. تفاسير جامع و فراگير; تفاسيري كه موضوعات گوناگون را مورد بررسي قرار دادهاند.(ر.ك: تفسير و مفسران، آيت الله محمدهادي معرفت، ج 2، ص 530 ـ 531 ; مؤسسة فرهنگي التمهيد، پيام قرآن، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج، ص 23 ـ 29، دار الكتب الاسلاميه.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.